lördag 12 november 2016

London

Efter en mycket behaglig flygresa för en som ogillar sånt samt smidig pass och säkerhetskontroll kom vi så äntligen fram.
En liten miss var att vi flyttade klockan en timme bakåt istället för som vi trodde framåt vilket resulterade i att vi var på plats i storstan redan 08.30.
En vanlig dag hade det funkat bra men nu var det ju söndag och inga affärer öppnade förrän 12.
Men efter 50 minuters tågresa in mot Liverpoolstation och lite tunnelbana på det landade vi på en lokal pub där vi fördrev tiden fram till klockan 13 då vi fick checka in på hotellet.
När vi kom var det lugnt men snart fylldes det på och ölen började flöda. Det visade sig att det var match. Arsenal vs Tottenham och snart var lugnet utbytt mot tjo vs burop!

Folk var pratglada och vänliga så vi drack cider och intog atmosfären !
När vi slutligen gick till hotellet var vi ganska trötta . Klockan ringde ju 02.30 så nu började det kännas av.
Vi kom in på rummet som var svinkallt ! Det vädrades men med 1 plusgrad ute var det mer än svalt! Vi stängde och kröp ner fullt påklädda i sängarna för en stunds vila. Efter 1 timme var
B
 kylan fortfarande påtaglig och efter en koll på elementet konstaterar vi att det är iskallt .
Jag går ner i receptionen och får höra att värmen sätts på klockan 17...
De är dock hjälpsamma och kommer med ett extra element .  Så där sitter vi med jackor och skor på och huttrar runt ett element !  Tack för den vattenkokare, te och pulverkaffe som stod på rummet !
Efter ett tag har vi tinat upp så pass att vi kan börja göra oss iordning för kvällen .
Vi beställer en Uber-taxi (mycket smidigt) och tar oss till Lyric theatre där vi ska se musikalen Thriller .
Balcony står det på biljetten och vi visas allt högre upp i salongen . Ja, ända upp i taket !  högst upp och absolut längst fram, nästintill den pampiga kristallkronan. Jag är ju ganska obekväm med höga höjder men min äldsta är snäppet värre . Hon satt krampaktigt och häll sig i och jag trodde ärligt talat vi skulle bli tvungna att gå därifrån . Det blev ju inte bättre av att man dessutom var tvungen att böja sej framåt för att kunna se scenen !

När de släcker ner i salongen blir allt dock bättre och den fantastiska showen tar överhanden . Det börjar med musik från Jackson 5 och går framåt och paradnumren är så klart Thriller ,  men allra bäst Smooth criminal. Vilka sångare och dansare!
Efter 2 timmars show tar vi en taxi hem och somnar ganska omgående !
Dagen därpå står shopping på schemat och vi letar oss it till det enorma varuhuset Westfield .  Ja, enormt var ordet och ärligt talat tyckte vi nog att det var för stort. Inte greppbart liksom utan man driver planlöst omkring  utan att veta riktigt var man ska. Ungarna hittade iaf till Disney store. They are never to old skrattade biträdet när de genom att köpa 2 stora gosedjur fyllde den extraväska jag köpt till för flyget hem!
Sen gav vi upp och åkte till Primark på Oxford Street . Där hittades det en hel del ! Vi åkte till hotellet och lämnade av våra fynd och gick sedan ut och åt på kinarestaurang .  Senare på kvällen besökte vi Chinatown .

Sista dagen skulle vi till Camdenmarket .  Det tog en stund innan vi hittade "the" camdenmarket för gatan innan var fylld med stånd och affärer som sålde det gamla vanliga tyristkramset.  Dock så snubblade vi av en slump in på den rätta delen som var som en helt egen liten värld .  Massor av små butiker ,  olika sorts försäljning och överallt lagades det mat !  Det doftade underbart och nästan en medeltidskänska infann sig . Äldsta skulle absolut till en affär som heter Cyberdog och är en futuristisk klädaffär .  Där blinkade neonljusen ikapp med den helt galna högljudda housemusiken!
Efter det gav vi faktiskt upp. Trötta i benen ,  trötta i huvudet efter 3 dagar i storstan tog vi tunnelbanan till Liverpoolstation där vi åt innan vi tog tåget tillbaka till Stanstedt  och flygplatsen .  Vi var där ett par timmar innan hemresan men tittade runt i taxfreen och satt ner en stund på en juicebar . Skönt att vara på plats utan stress .
Återigen gick allt mycket smidigt och flygningen hem var efter 3 dagar med ryckig tunnelbana rena njutningen !
Nu tar det ett tag innan vi återvänder men då ska det bli på en varmare årstid för nu var det stundtals ganska kallt .  Camdenmarket ska avnjutas i skönt väder så man kan spatsera runt och småäta bland allt gott som finns !

Hemma väntade snö och vi fick skrapa fram bilen på parkeringen !  Men snart är det advent och man får börja pynta så smått 😊
Ha en fortsatt fin dag !