tisdag 30 april 2019

Sälen!




Ja, inte duggar inläggen tätt men har inte haft någon skrivarlust! Dagarna har bara knallat på och jag bara flutit med. Försöker att "komma igen" lite till mitt forna jag och det gör jag nog vartefter men allt är så trögt. När jag stretar iväg på en promenad är det nästan så jag tror slalompjäxorna sitter kvar på fötterna 😉 men jag jobbar på det. Har via rygg och nackrehab här i stan fått både träningsprogram och naprapathjälp så den onda ryggen är mycket bättre! Dessutom går det på högkostnadsskyddet. Första gången jag var hos en naprapat kostade det 700 kr. Då kan man inte gå så ofta! Nu får jag sjukgymnast, naprapat och samtalsterapi om jag behöver för 200 kr gången och frikort när nivån är nådd😊 Fantastiska och trevliga är de dessutom! Nästa vecka steppar jag upp med personlig tränare och anpassat kostprogram som jag skaffat genom friskvårdspengen  på jobbet. 

 Våren gasar på för fullt och i förra veckan var det dax att köpa allergimedicin- pollensäsong 🤧! Men det är mest de första veckorna, sen brukar det bli bättre. Som ni ser på bilderna har jag försökt efterlikna Anja Persson, som säl i Sälen 😂! Weekendresa med bästa vännerna Håkan och Lena. Andra gången jag står på ett par alpinskidor. Vet inte om första räknas- jag var 15 år! 

Jag hade införskaffat nya kläder (toppen att handla i slutet av säsongen!)och hyrde skidor på plats. Allt passade perfekt och kvittot med " Helt ny i backen " skrattade vi gott åt, passande! Kvällen innan packades bil med takbox o allt och klockan 06 åkte vi. 1 frukoststopp, 1 fikastopp senare landade vi i Sälen vid 13.30. Vi passade på att äta lunch på ett gammalt pensionat då priserna dubblades så fort man åkte upp på fjället. Det var riktig hemlagad mat och väldigt gott! 
 Väl uppe vid hundfjället strålade solen på de vackra omgivningarna och vi bar in vår packning och tillbringade resten av eftermiddagen och kvällen med att sondera terrängen. Det blev tidigt i säng för att vara pigg i backen på fredagen! Frukostbuffé ingick i vårt "paket" så vi åt en minst sagt rejäl frukost innan vi iklädde oss full alpinmundering och utmanade backarna! Min utmaning började i barnbacken men efter några åk tyckte jag att jag hade lite koll och vi tog stora liften upp till blå "familjebacke". Det var alltså högst upp på fjället. Alltså HÖGT upp för en höjdrädd människa 😱 
Första delen som var ganska flack gick bra men sen kom " branten". Jag bara kände hur allt självförtroende försvann och jag stannade mitt i backen. Mannen sa, -det är ju bara att du plogar, eller bara svänga långa svängar.... När man står där och tror att man ska köra ihjäl sig finns inget "bara", jag lovar! 
Jag stod en lång stund och försökte hitta modet. Mannen blev lätt irriterad och tyckte inte jag "lyssnade" på hans råd! Till sist stod valet mellan att ta sig ner på sitt eget sätt eller bli hämtad med skoter, så då var det bara att övervinna förnuftet som ihärdigt försökte tala om att det här med skidåka utför var en mycket korkad idé! I ett långsamt hasande tog jag mig i alla fall ner till sist och då åkte skidorna av och det blev fika på läktaren istället! Resten av eftermiddagen höll jag mig till barnbacken. De andra fick åka precis som de ville. Jag var som Ferdinand under korkeken, nöjd med mitt! Under lördagen hittade jag en grön backe som gick ända från toppen men var lite flackare och den passade mig perfekt! Så, visst blir det roligare när man kan, men jag kommer aldrig att tycka det är superkul med utförsåkning! Därmed inte sagt att jag inte kan uppskatta en skidresa! Förutom att jag kände mig nöjd med en 4-5  åk på en dag var ju vädret fantastiskt. På fredagen var det 19 grader varmt och vi hade inte med någon solskyddsfaktor... sol och snö i kombination =solbränna=tvättbjörnseffekt efter några timmar! Dvs vit runt ögonen där man haft glasögonen och resten lätt kräftfärgat😎😎😎! En pyttetub inköptes i affären för det facila priset av 99 kr men den räddade oss! 
Sen var det ju After ski,  och en massa tokiga tävlingar att titta på! Så även om jag nu inte konkurrerar med världseliten i alpin skidåkning så hade jag en trevlig resa och åker gärna igen!⛷⛷⛷  









1 kommentar:

  1. Haha,vi har ju nyss pratat men en liten kommentar kan jag slänga iväg i alla fall :D Inte kul att du har dina problem men du får massor av bra hjälp och mår bättre av det. Kanske blir det mycket bättre framöver.
    Du har så rätt i att skidor och utförsåkning är kul om man kan det. Jag började min bana med en väldigt duktig make som övertalade mig att gå i skidskola. Då blev det kul. Efter tre privatlektioner något år senare blev det ännu roligare. Men jag gillade aldrig de svarta backarna. Flera gånger satte jag mig på huk på skidorna och bromsade med händerna ;)
    Jag är glad för att det ändå gav dig viss mersmak. Om inte annat kan man ju sitta på något soligt ställe och ha det skönt.
    Kram

    SvaraRadera