onsdag 3 juli 2019

Mindfulness

Mindfulness,  ja det är ett ord som förekommer ganska ofta i mitt vokabulär just nu! Det är ett ord man hört ofta men kanske inte haft full koll på vad det innefattar.  Ska ärligt säga att jag inte har direkt koll nu heller men jag börjar förstå innebörden av det.
Orsaken till att jag överanvänder detta ord för tillfället är att jag genom min kontakt med rygg och nackrehab fick en kurs i Mediyoga. Min yogalärare Eva tog kontakt med mig efter ett par gånger och frågade om jag var intresserad av att komma på samtal med henne.  Hon jobbar oxå som kurator. Hon berättade att hon iakttagit att jag hade ett väldigt högt "mindset" under passen.  Jag tyckte först det lät lite hokus pokus då jag upplevde mig ganska avslappnad,  på gränsen till att somna emellanåt! Hon förklarade då att hon såg mina ögonrörelser bakom ögonlocken.  De skvallrade om att hjärnan gick på högvarv fast jag tyckte jag tog det lugnt. Det tyder på inre stress förklarade hon och ville ge mig fler "verktyg" i att hantera den.

Jag kan ju knappast förneka att det är så. Allt som hänt senaste åren och det som nu varit "utöver " det de senaste månaderna har resulterat i att kortisolvärdet inte ligger inom referensramarna.
Så då har vi pratat mindfulness och jag har en övning att göra på 7 minuter varje dag. Det låter inte mycket men på sikt kommer det att göra det säger Eva. Det här är ju hennes område så jag litar på hennes kompetens!
I övrigt så är det som att gå och prata med en psykolog.  Man roddar i lite av varje och får stöd och verktyg.  Det känns väldigt bra! Hon är duktig, lugn och inte dömande. Att hon i grunden är akutsjuksköterska gör inte saken sämre då hon vet vad man pratar om när det gäller sina sjukdomar. Bl a fick jag veta att min hypotyreos säkert utlöstes av långvarig stress....

Så nu jobbar vi för återhämtning och att göra kloka livsval. Bland verktygen finns förutom mindfulness oxå en önskan om att jag ska börja skriva ner mina tankar och känslor.  Jag hade väl just bloggen till det från början men det här minimerats sista året. Nu är det dock på "doktorns" rekommendationer så jag ska försöka!
Det ska även skrivas i ngn skrivbok etc då allt man behöver "plita ner" inte är för någon att ta del av. Jag har oxå köpt en ört som heter ashwagandha i form av kapslar som heter ksm 66. Det är en jätteintressant ört som jag har stora förhoppningar ska hjälpa mig!
Men nu går ögonen i kors av trötthet så dax att krypa ner i sängen!
Men vi ses snart igen! Imorgon är sista dagen innan semestern !😊
Kramiz

2 kommentarer:

  1. Då ska jag hjälpa till att tro och hoppas att allt det här hjälper :) Jag får nog se lite mer av dig här på nätet också och det är ju alltid trevligt :)
    Lycka till med allt!
    Kramar

    SvaraRadera