onsdag 11 mars 2020

Möten

I går var jag och hälsade på min gamla svärfar. Det är ganska länge sen sist då han blev inlagd på sjukhus den dagen jag skulle besöka honom och sen har bara tiden runnit iväg.
Fick höra i fredags att han inte längre kunde få behandling för sin cancer(myolom) som han haft i 15 år.
Nu svarade inte kroppen på någon av de mediciner han fått genom åren utan cancercellerna ökade.
Han är läkarnas "referens" på denna sjukdom och behandling då ingen annan överlevt så länge.
Men nu är han sliten och den värk han ändå varit relativt förskonad ifrån slipper han ej längre undan. Trots det blev det ett besök på 3 timmar med mycket prat och skratt. Men oxå lite allvar.
Han vill att jag ska hjälpa till med begravningen. Att jag ska göra likadana minnesblad som jag gjorde till hans fru när hon gick bort förra året.
Jag frågade honom vad övriga i familjen skulle tycka om att jag var delaktig i detta och då svarade han att det var hans val och hans vilja. Det är ju sant och även om det känns lite märkligt så känns det samtidigt hedrande att han trots att vi endast känt varandra i 5 år och att jag inte längre rent praktiskt "ingår " i familjen.
Vi har alltid kommit bra överens och pratar om allt mellan himmel och jord. Han står mig nära och som jag sa till honom.  Vad kan man säga till em svårt sjuk människa som vet att dagarna är räknade?
Jo, vad kan jag göra för att göra ditt liv lite enklare? Hemma har han stöttning av närmsta familjen så där bidrar jag inte med något.  Men är det här något jag kan göra för honom så får jag se det som att jag bidrar till att göra en del lättare för honom.
Om man får hålla sig frisk så ska jag hälsa på honom en gång i veckan nu.

Ja, och om jag får hålla mig frisk och alla andra så ska planet lyfta mot Fuerteventura om 10 dagar.... har fått alla bekräftelser idag men man vet aldrig... Det måste ju bli inställt för att avbokningsskyddet ska träda i kraft. Ja, eller att vi blir sjuka men det vill vi inte oavsett!

Nu ska jag ta en liten tantvila innan lite spakväll med mina tjejer o bästa vännen Christina 😊



2 kommentarer:

  1. Det måste vara glädjande att kunna göra honom den tjänsten men det är klart att det är tudelat när du inte vet hur reaktionerna blir. Det är i alla fall fint att ni har den fina kontakt ni har.
    Jag håller tummarna hårt för att coronan inte ska hindra er att komma iväg.
    Kram <3

    SvaraRadera
  2. Fick faktiskt återkoppling via telefonsamtal idag! Resterande familjen hade inga som helst problem med mitt engagemang i detta utan tvärtom. De var glada om jag ville vara behjälplig 😊

    SvaraRadera