onsdag 15 juli 2020

En fisketur med Oops!

Vi hade pratat om att ses på semestern hos mina goda vänner som har en sommarstuga i Näs som ligger vid sjön Yxningen.
Igår ringde Anna och sa.- Kan du inte komma hit idag? Jag börjar ju jobba igen på måndag!
Så jag packade lite raskt och for neråt på E22:an.
Jag stannade till på Mirum galleria på vägen för att handla med mig lite samt en flaska Cava!
Cava eller Prosecco är ett måste när vi ses!
De har också tillgång till både fiske och båt så på kvällen såg jag fram emot en tur på sjön!

När jag kom dit så satt vi oss på verandan. Vädret var lite växlande men helt ok så vi satt och pratade, drack Cava samt smaskade på jordgubbar. Helt underbart!
Vartefter så började vi förbereda maten som var grillad fläskfile med massor av godsaker till. Stefan grillade och vi satte oss och avnjöt det goda på verandan.
Efter middagen plockade vi undan och diskade och promenerade ner mot båten. Det blåste ingenting och sjön låg spegelblank.
Vi packade i båten och lossade förtöjningarna.

Vi styrde kosan mot andra sidan och några vassruggar utmed kanten. Det är stor skillnad mot den sjön Teden jag brukar fiska i. Den är väldigt grund och oftast landar ankaret på ca 2 meters djup. Här rasslade linan ner i det klara vattnet och det var helt plötsligt 10 meter!
 
Vi provfiskade en stund och sjön låg så stilla att man t om hörde skräddarna som tog sig fram över vattenytan. Anna fick tag på ett gammalt metspö och hon var nöjd att sitta och titta på det guppande flötet!
Efter ett tag förflyttade vi oss en bit längre bort och in i en liten vik. Det kändes som ett bra ställe och vi ankrade. Här var lite grundare så kanske 4 meter.
Jag kastade mot vassen och näckrosorna och kände att något var på och nafsade lit men inget hugg.
Vi provade lite olika beten och spinnare. Stefan hade klättrat fram och satt längst fram i fören.
Han bad om att få sin betesväska då han också ville byta drag. Han lägger spöet bredvid sig och plockar i lådan....vips råkar han putta sitt spö över relingen och innan han hinner reagera sjunker det retfullt ner i det mörka vattnet.
Han hade precis köpt ny rulle och blev så klart irriterad och skulle först dyka i. Vi fick honom dock att avstå då det var så pass djupt att det kändes rätt meningslöst.
Jag satt på den största jiggskallen med krok jag hade så försökte vi släpa den utmed botten för att se om vi kunde ha lite tur....
Men fru Fortuna ville inte vara med på båten idag. Inte alls skulle det snart visa sig!
När vi draggat efter fiskespöt nån timma gav vi upp. Det kändes inte så kul att fortsätta då det bara var jag som kunde fortsätta fiska så vi bestämde oss för att åka hem och ta en drink istället!
Så vi packade ihop och Stefan startade båten. Han vrider på nyckeln och startmotorn går men inget händer. Men vad fn muttrar han och kollar så alla kablar sitter på plats. Provar igen. Ingen tändning. Det har börjat fläkta lite och båten börjar driva in mot vassen. Det finns en paddel på båten så jag får fram den och medan Stefan försöker felsöka så paddlar jag för att hindra oss från att glida in i vassen. Det är svårt för båten är väldigt otymplig att försöka bemästra med 1 paddel.
 
Till sist lokaliseras felet. Ingen bensin! Stefan och en kompis hade varit ute kvällen innan och han bad sin vän kolla tanken när de kom tillbaka.
Det är lugnt hade vännen svarat. -Det är nästan fullt!
Jag tror vännen ser ganska illa :-D
 
Så han fick resignera och sätta sig i fören och börja paddla!
 
Efter en stund förstod jag att detta var inte hållbart. Det skulle ta timmar för oss att ta oss hem.
-Finns det ingen vi kan ringa? frågade jag. Nej, de visste ingen sa de först. -Men nån granne? Även om de inte har båt kanske de känner någon?
Anna funderar och så skiner hon upp! Jag ringer Sivan säger hon. Så Sivan kontaktas och svarar inte men som tur är ringer hon ganska snart tillbaka.
Vi förklarar vår lätt besvärliga situation och nu beslutar Fru Fortuna att vara lite generös för Sivans barn har en sommarstuga längre upp i sjön och turligt nog är de där just idag! De har båt och inom en halvtimme kommer de i full fart som riktiga räddare i nöden!
De överlämnar en dunk med bensin men tyvärr passar inte anslutningen vår båt så efter ett misslyckat  försök att hälla över bensinen utan tratt så fick de sonika förtampen och bogserade oss hem!
Slutet gott och jag tror Stefan i fortsättningen alltid kommer ha en reservdunk med sig i båten!
Den där utlovade fisketuren ska jag nu få senare i höst istället!
 
 

1 kommentar:

  1. Hahaha, ojojoj vilken fisketur :D Nu i efterhand gör det säkert inget att jag skrattar och det gör ni säkert själva också. Synd på spöet att det gick så illa. Nästa spö kanske ska ha korkdetaljer så att det flyter. Jag har sett att det finns sådana.
    Din vistelse blev säkert näst intill perfekt ändå och det blev ett nytt äventyr att minnas och le åt :D
    Kram

    SvaraRadera