fredag 24 juli 2020

Hajk!

Så kom då ett par dagar då det såg ut att bli skapligt väder och inget regn. Vi packade ihop extrakläder och varma kläder att sova i. Nu skulle den bli av. Tältnatten vi pratat om, sett fram emot och varit lite skrajsna inför!
Vi åkte förbi affären och köpte med oss lite proviant. Spritköket var med men vi köpte lite grillkol då vi tänkte grilla det medköpta köttet på kvällen.
Kosan styrdes mot Linghem och Fredrik som ställt upp med all utrustning i form av tält, sovsäckar etc. Min lilla bil var välpackad när vi rullade mot Fröjerum!


Väl framme så började vi med att resa tältet. Jag har inte sovit i tält på säkert 20 år och jag tror inte det är ibland mina starkaste sidor! men det här skulle vara väldigt lätthanterligt var det utlovat!
Det var det! Alla tältpinnar satt fast i tältet så det var bara att veckla ut och sen dra upp i mitten så spändes det ut. Sen på med ytterduken och Voila!


Sen kom projektet pumpa luftmadrass! Den första var klar på ett par minuter men den andra som jag fick i uppdrag att pumpa var helt hopplös och efter ett tag såg vi ett hål. Inget litet utan ett genomgående hål på 3x3 cm. Så där kunde jag slitit i all oändlighet!


Vad göra nu? Jag kunde ju inte ligga direkt på marken. Efter ett samtal med vår materialare så kom han ut med sin solsäng :-D Inte det optimala men bättre än att sova på marken!
Så vi packade in det sista och begav oss ut på sjön.
Dottern och jag i en båt och Fredrik i den andra. Han med elmotorn och bogserade oss som vanligt.
Rätt lyxigt!


 Vi hade våra spön i och jag körde med en wobbler som jag fått både gädda och abborre på. Efter bara några minuter högg det till. Jag har aldrig fått napp genom att dra efter båt förut så först blev jag osäker om det var näckrosorna som det fastnat i. De välbekanta rycken talade dock snart om att det var en abborre på kroken!
Vi hade fått beställning på 3-4 abborrar så den här på dryga 300 gram fick bli matfisk!



Vi ankrade upp lite längre fram och Fredrik hann bara kasta i så högg hans första. En stund senare tjoade han igen och hade ytterligare en.
Jag fick en liten rackare som fick simma tillbaka. Sen blev det som flera andra gånger. När skymningen kommer och det ska vara bra fiske är det heldött. Det kokar i vattnet av småfisk men inga större visar sig över huvud taget.
Vi åkte runt och provade på alla "bra" ställen men nej.





 Det kom en liten regnskur men det var så lite att vi inte ens blev blöta. Då styrde vi dock kosan hemåt. Klockan var redan 22 och Josefine och jag hade inget ätit så vi var jättehungriga!
När vi kom iland var vi rätt frusna så vi bytte om och tog på oss varmare kläder. Jag hade med min varma onepiece som är gosig och varm och borde vara perfekt att ha i sovsäck!
Nu var klockan för mycket för att tända grillen så vi gjorde maten på stormköket.




Mätta och belåtna var det dax att krypa in i tältet. Först var det dock kvällskissning och jag vandrade bort en bit och skulle kissa i en slänt. Lite bökigt med min utstyrsel men när jag väl fick ner allt och samlat ihop så kunde jag lätta på trycket. Efteråt så skulle allt på igen och jag tyckte jag det kändes så konstigt på vänsterarmen och känner efter........alldeles varmt och vått....Jag hade lyckats kissa på ärmen till min onepiece! Den måste åkt ner när jag försökte hålla undan allt och mig själv!
Det lustiga var att det var precis det jag tänkte. Håll nu upp allt ordentligt!
Morrande gick jag ner till bryggan och sköljde ärmen i sjön och försökte vrida ur den ordentligt. Det var bara 13 grader varmt och jag behövde verkligen mina varma kläder!
Så kröp vi in och i våra sovsäckar. Min sovsäck var en rolig "fjällmodell" där man kunde ha ärmarna utanför. Som en kappa. Jag tog på fleecetröjan på överkroppen och lät den blöta ärmen från onepiecen hänga utanför i hopp om att den skulle torka. Det var dock som sagt ingen sommarvärme så den bidrog bara med fukt....
När jag fått ner kroppen i solsängen skrattade vi gott för jag såg absolut inte klok ut! Dessutom skulle jag "tippa" den för att komma vertikalt läge och det var omöjligt inne i det trånga tältet.
Josefine fick tippa stolen där jag låg!


Sen tyckte Josefine att hon hörde djur utanför och började bli skraj. Jag ville inte ens tänka på det jag som är mörkrädd! Sätt på lite musik på mobilen sa jag. Med lite lagom tyst musik låg vi och försökte somna. Det var rätt kallt. Det gick bara att ligga på rygg i stolen och min blöta kalla ärm gjorde mig inte varmare. Lyckades väl ändå somna till men vaknade hela tiden. Obekvämt, kallt och lite läskigt.

Vi hade satt klockan på 04 då vi ville ut och fiska i gryningen. 03.20 vaknade vi av att vi frös. Mycket. Det var bara 10 grader ute. Jag hade dessutom huvudvärk och kände mig allmänt lite kass. Vi beslutade oss för att gå upp och göra lite varmt kaffe och packa in lite saker i bilen så inte det låg kvar i tältet när vi var på sjön. Sen gå ut och fiska ett par timmar och eventuellt åka hem beroende på läget. 
En ipren och lite kaffe gjorde dock susen och klockan 04 kastade vi loss från bryggan!



Helt magiskt på sjön och storlommen skrek ödsligt över det blanka vattnet.

Vi rodde bort en bit till en vasskant vi tittat ut. Direkt så kände vi båda att vi hade några som var nyfikna! Så, pang! Får ett bra hugg och ju närmare båten fisken kommer desto mer motstånd känner jag. Josefine är redo med håven och jag ser en fin abborre på dryga halvkilot försvinna in under båten. Precis när hon ska ta den i håven så kommer den loss och försvinner ner i djupet...
Typiskt! Vi fortsätter dock kasta då de ofta är ett gäng på samma ställe.
Josefine får ett hugg men det är en sån söt lite abborre så den är inget att väga!
Ytterligare en liten upp men så bestämmer vi oss för att ro vidare.
Just då går solen upp över träden.




Längre ner i sjön ligger en dunk som märker ut ett grund där det ska gå mycket abborrar så dit styr vi kosan. När vi kommer fram har klockan redan hunnit bli 8 och det kurrar i våra magar. Då vi eventuellt tänkt oss att åka hem skapligt då natten blev som den blev så struntar vi i den "frukost" vi hade tänkt oss utan i spritköket på durken i båten tillagar vi ravioli! Tänk att något så enkelt kan smaka så gott! Vi sitter ner på durken och äter med varsin gaffel direkt ur kastrullen och dricker äppeljuice direkt ur förpackningen. Friluftsliv!




Mätta och nöjda börjar vi ro hemåt. Vi ska till andra änden och det blåser lite friskt så vi får turas om att ro, Vi stannar några gånger och fiskar men nu verkar fisken tagit lunch med för det är inget liv någonstans. Vi bestämmer att nu får det räcka trots att solen strålar från klarblå himmel. Vi har varit ute på sjön i 6 timmar och tröttheten från sömnbristen börjar bli påtaglig.

Vi går iland och tar ner tältet och packar ihop och styr kosan hemåt. Josefine sover innan vi kommit ut på vägen!
Trötta men nöjda efter vårt äventyr. Vi gör absolut om det och tar med oss våra erfarenheter så blir det ännu bättre nästa gång!

1 kommentar:

  1. Precis som det ska vara när man är ute på äventyr och övernattar i tält :D Natten kanske inte var så kul men resten at upplevelsen verkar ha varit näst intill perfekt. Fina bilder!
    Kram

    SvaraRadera