söndag 30 augusti 2020

Ticket to the moon del 2

Ja, lite blodad tand fick vi och beslutade oss för att nästkommande helg ge oss ut igen! Denna gång bara vi två tjejer! Camilla hade kalas för sitt barnbarn så vi planerade att hålla oss i närområdet då klockan blev lite senare på eftermidaggen. Valet föll på Glotternskogarnas friluftsområde som ligger vid Åby någon mil utanför Norrköping. Sist jag var där fiskade jag vid en liten ädelfisksjö som heter Bengtsgölen. Redan då noterade jag att det var som en vacker liten halvö ut i sjön där det tältade folk. Däråt letade vi oss ut och vi hade tur då det var ledigt! Denna gång hade Camilla oxå bara sin hängmatta med sig, så det blev hängmatteläger!
Det var en fantastiskt varm dag men just där vi hade vårt läger var det mestadels skugga så vi hade det alldeles lagom! Vi fiskade lite men även om det konstant rörde sig i vattnet och vi såg Regnbågar slå så fanns där inget intresse för det vi hade att erbjuda. Frampå kvällen fixade vi lite mat som bestod av stekt potatis med grönsaker och lite kryddiga korvar.
Resten av kvällen satt vi bara och pratade och mumsade lite chips. Jag hade med en liten skvätt päroncognac som vi tog som sängfösare! Augustimörkret var mera framträdande än sist och jag hade med lite värmeljus som vi tände. Pga eldningsförbudet kunde vi inte göra upp eld som annars lyser upp. Det var helt molnfritt och stjärnklart så jag struntade i att sätta upp min tarp. Camilla har varken myggnät eller tarp till sin hängmatta än så hon kör riktigt hardcore! Denna gång hade jag oxå garderat mig med öronproppar för att stänga ute lite "småljud" och kanske sova bättre. Det tog ett tag att somna och jag ska ärligt säga att det var en ganska orolig natt. Frampå småtimmarna hör jag Camilla tjoa lite från sin hängmatta och jag låg vaken en stund. Dock hördes inget mer så då somnade jag om. Som sist så känner man sig lite tryggare när morgonen nalkas och från 4-tiden så somnade jag lite mer ordentligt. Vid halv sju vaknar jag av att en större fisk slår precis i kanten där vi ligger. Jag blir klarvaken och tänker att jag ska passa på att njuta av morgontimmarna så jag går upp och fiskar. Jag ser att Camilla noterar att jag går upp och hon vänder sig om i hängmattan och somnar om. Tror att hon känner sig bekväm med att jag är uppe och stökar runt lite. Nån fiskelycka blir det inte nu heller men så vackert och fridfullt!Camilla kliver inte ur hängmattan förrän vid kvart över nio och dä äter vi frukost. Hon berättar att hon drömt. Det är en dröm men hon upplever den som "äkta". Hon vaknar på natten av en man som står böjd över henne i hängmattan medan han säger till henne att vara tyst. Hon blir jätterädd och ska ropa på mig. Dock får hon inte fram ett rop utan det blir bara ett kvävt ljud och det är det jag vaknar av på natten. Det är nästan som någon form av sömnparalys och vi tycker det är lite obehagligt! Nu skiner dock solen och det är redan 25 grader varmt. Vi hänger vid vårt lilla läger hela dagen. Fiskar, slappar. Lite senare på eftermiddagen äter vi mat. Nu blir det färsk pasta med stekt bacon, lök, paprika och creme fraiche. Efter det går vi på lite upptäcksfärd en bit längs östgötaleden innan vi motvilligt drar oss hemåt. Nästa gång vi övernattar känns det som att det kommer vara lite kyligare ute!

1 kommentar:

  1. Det verkar ha varit en perfekt utflykt i alla bemärkelser. Ja, förutom den läskiga drömmen så klart. Härligt att ni fick en så fin helg. Ett minne att tänka tillbaka på :D
    Kram

    SvaraRadera