lördag 28 november 2020

Fiske i november

Det är slutet på november och just idag fredagen den 27 så är det minusgrader och frost på morgonen. Nästan första kalla morgonen!
Idag har jag semester och naturligtvis har jag planerat in en fisketur. Så fast det är en liten kylslagen morgon skiner solen från klarblå himmel.
Jag packar lätt matsäck och varma kläder. Tar med flytoverallen till Josefine som följer med. 
Vi åker vid 9-tiden och är vid båten runt 10.
Det ligger en tunn is precis vid strandkanten och i båten som inte är använd på ett tag. Vi öser båten och puttar ut oss från land.
Idag tog vi inte med oss någon motor då vi inte tänkte vara ute så länge och tänkte hålla oss på rimligt avstånd. 
Sjön låg helt spegelblank och solen värmde lite grann där den skiner på oss. 
Vi prövade kasta med alla möjliga beten men inget verkade attrahera någon fisk. Vi har inte fiskat här på ett tag då det varit helt dött. 
Vi gick bort till en vasskant och passade på att fika lite innan vi fortsatte. 
Dagen till ära hade jag med smörgås med julskinka och senap 😊
Kanske var det skinkdoften på mina fingrar när jag satte på den lilla vita jiggen som skulle likna en löja som var hemligheten! För när jag kastar ut och landar nästan ända in i vassen tror jag först att jag får bottennapp. "grenen" som jag börjar få med in börjar dock att kasta med huvudet så jag fattar att jag faktiskt har en fisk på kroken!
Lite halvpanik när den börjar visa sig och vi inser att den är rätt fin och rädslan för att man ska tappa den infinner sig. Josefine var beredd med håven och efter lite trixande då vi bara hade den lilla med oss så ligger den tryggt i nätet!
Det visade sig att vågen hade slut på batteri så det fick bli måttband på värsta tävlingsvis!
Den var 75 cm och även om jag inte mätt någon annan gädda förut så insåg jag att det här var nog den största jag fått hitintills! 
Det är ju ingen fisk som vinner en stor tävling men den är en bit på väg!
Efter det hade jag lite fler kontakter men ingen mer ville följa med!
Vid 2-tiden började vi dra oss mot land för det mörknar så fort och jag ville gärna köra hem i dagsljus också.
Nöjda och fyllda med frisk luft  begav vi oss hemåt. Nu får vi se vad helgerna framöver erbjuder! 

2 kommentarer:

  1. November kanske är bästa fiskemånaden. Gäddorna har hunnit äta upp sig under sommaren och hösten och det är då man får de fina fångsterna :D Om det var säsongsavslutningen så blev den säkert en av de mest lyckade fisketurerna. Härligt väder dessutom :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag ser många som får stora fuskar nu, de blir bara lite segare i det kalla vattnet! Vädret var fantastiskt! 🤗

      Radera