torsdag 16 juni 2022

Superrally 2022

Äntligen fredag eftermiddag och vi ska rulla ner mot Öland och mitt första Superrally! Superrally är en träff för alla som åker Harley Davidson, Buell & Indian och hålls varje år någonstans i Europa. Nästa år är det Grekland som är värdland! Vi äter en snabblunch innan vi släpar ner all packning till hojen. Hur ska vi få med allt!😂 Till slut är allt på plats och vi sätter kurs mot Öland. Våra vänner håller en tältplats och rykten säger att det väntas över 11.000 motorcyklar! Det är lite småkyligt i vinden men vädret blir bättre och bättre. Det har utlovats kanonväder lagom till helgen! Vi stannar ett par gånger för att sträcka på benen och äntligen efter 3,5 timmes färd närmar vi oss Ölandsbron. Kön blir längre och längre och till slut ser vi att det beror på att filerna går ihop och polisen har en stor kontroll. Naturligtvis vinkas vi oxå in men det blir en enkel historia då de endast kollar körkortet. Det fanns andra som fick åka in i servicetält och få en mycket mer ingående kontroll! Vi hörde senare att polis och kronofogden hade haft ett samarbete och beslagtagit fordon för över två miljoner kronor!
Till slut kom vi över bron och rullade på öländsk mark några mil upp mot Lundegårds Camping. Så mycket motorcyklar! En strid ström letade sig upp genom den vackra naturen. Till slut anländer vi och letar oss in i myllret av motorcyklar och människor för att hitta våra kompisar. Det är som en enorm festival och tält står radade efter varandra. Vi hittar vår plats och efter att ha hälsat på vännerna så sätter vi upp tältet och gör oss hemmastadda innan det är dags att kolla omgivningarna.
Det är folk överallt och ölen flödar ymnigt! Det finns restauranger, foodtrucks, reservdelar, accessoarer och underhållning i form av olika tribute-band. Det är människor av alla de slag. Bland långhåriga, tatuerade "knuttar" återfinns även en mer "prydlig" sort som hängt undan bankkavajen och dragit på sig skinnvästen! Alla förenade av ett gemensamt intresse. Stora mullrande amerikanska motorcyklar! Vi strosar runt en stund innan vi går till resturangen för lite kvällsmat.Det är knökfullt och en timmes väntetid på att komma in men vi har tur som har en kompis som tagit ett bord så vi smiter in! Det blir en pizza och sitta och titta lite på den brokiga samlingen. Trots det stora antalet människor är det inte nåt större stök. I baren har en norrman kroknat och tar sig en powernap lutad mot bardisken:-)
När vi är mätta och belåtna fortsätter vi ut i folkmassan för att lyssna på lite musik. Vi går runt lite och passar även på att provsmaka en wiskey med honungssmak. Mycket god och värmande i den sena kvällen som började bli lite kylig. Efter lite mingel är vi lite trötta så vi bestämmer vi oss för att dra oss tillbaka till våra tält. Skrattande konstaterar vi att det inte är så lätt att klä av sig inne i tältet! Litet tält i kombination av viss ovighet gör att det tar en liten stund men till slut lyckas vi i alla fall att åla ner oss i våra sovsäckar! Jag har med öronproppar men det är lugnt utanför och vi är väldigt trötta så jag tänker att de behövs inte. Vi somnar ganska fort och har väl fått sova ett par timmar när det plötsligt blir disco bredvid! I ett tält några meter bort bor 2 män från Lettland och den ena tyckte att nu, klockan 01 var ett perfekt tillfälle att demonstrera ljudanläggningen som sitter på de lite större hojarna. Det är en fin anläggning med klart ljud och duktig bas men det imponerar föga på en övertrött dam från Norrköping! Propparna åker fram men hans discofeeling sitter i flera timmar och inte förrän vid 04 börjar han tröttna. Hörde senare att han oxå utfört någon form av ensamdans kring sin motorcykel så kanske var det mer än bara ett par öl innanför västen! Trots den bristfälliga sömnen som oxå delvis berodde på att det bara var 8 plusgrader på natten och bra kyligt i min sommarsäck(fick inte ta med min varma då man är begränsad med utrymme på en motorcykel) så vaknade vi ändå tidigt. Solen strålade ner från klarblå himmel och det började bli varmt och skönt i tältet. De andra började oxå vakna till liv och vi gick upp och hämtade vår lilla frukostpåse samt kaffe och satte oss i solen för lite frukost. Fler och fler vaknade till och snart satt det folk överallt och åt ur sin frukostpåse. När vi ätit klart drog vi oss tillbaka till tältet där vi blev sittandes i solen ett par timmar babblandes om allt möjligt. Vi stärkte oss med en liten wirre och efter ett tag tog Peter fram stormköket och kokade korv och stekte ägg som han serverade i majsbröd tillsammans med stark senap. Tänk att så enkelt kan smaka så gott när man är ute!
Solen fortsatte stråla och det började bli riktigt varmt! Vi gick ner till vattnet och jag gick ut lite i den fina sanden men det var så kallt att det isade i benen så det fick räcka att bara dopoa fötterna lite!
Vi letade oss bort till en servering längre bort vid stranden och där provade jag min första Cava-Aperol. Mycket gott och läskande! Vi satt och hade det skönt i solen en lång stund innan vi gick tillbaka till den andra delen där vi smaskade i oss en varsin mjukglass!
Sen återvände vi till vårt "camp"och gick upp till servicehuset och tog en välbehövlig dusch innan kvällens begivenheter. Vi landade återigen på samma restaurang och denna gång provade jag deras Fish and Chips som var väldigt god! Vi satt ganska länge och bara hade det bra innan vi gav oss ut i kvällen igen. Vi lyssnade lite på bandet som spelade. Träffade bekanta som vi tog några ord med. Kanske det slank ner en sån där honungswirre till :-D Runt 22tiden letade vi oss tillbaka och gjorde oss iordning för kvällen. Sista natten innan hemfärd. Jag var jättetrött så jag gick och la mig medans grabbarna satt uppe ett tag till. Efter föregående natts upplevelser åkte nu öronpropparna in och jag somnade direkt. Jag vaknade vid midnatt då min man rumlade in men somnade snart om. Vi vaknade till framåt småtimmarna då det var ett väldigt högljutt festande i en av stugorna bredvid oss. De skrattade och pratade från 2-5 på morgonen, men sånt får man väl räkna med. Vi vaknade iaf hyfsat utvilade och efter ytterligare en frukostpåse och kaffe packade vi ihop våra grejer. Folk började åka hem tidigt. Många hade en lång hemresa så vid 8-tiden var det mycket motorcyklar i rörelse. Vi hade tänkt mellanlanda i en stuga på vägen hem så vi ville oxå komma iväg skapligt. Efter lite trixande var allt nere i sina väskor(det tar alltid mer plats på hemvägen!)och vi sa hej då till alla och tackade Öland för 2 fina dagar. Stugan hade vi bokat på Grännäs camping i Valdemarsvik så lite drygt 2,5 timmes färd. Det var mycket motorcyklar på vägen och i höjd med Gamleby hände en olycka med 2 hojar inblandade. Kön blev snart lång då hela vägen stängdes av och vi hade tur för precis där vi kom kunde man svänga av så vi tog en liten omväg runt men slapp stå i kö. Resten av resan gick fint och det var skönt att slippa slå upp tältet denna gång när vi kom fram. Vi gjorde oss hemmastadda och skulle åka ner till affären då ett välkänt ekipage rullar in vid stugan mitt emot! Grännes är en liten camping och inte så många besökare såhär före semestrarna. Trots det så har ett par vänner som åkte ungefär samtidigt som oss från Öland lyckats hyra stuga precis bredvid oss. Sammanträffande! Vi handlar lite enkel mat som vi lagar i stugan. Klämmer ur ett varsitt glas rött ur det sista i boxen. Njuter av en fin försommarkväll som vi avslutar med att gå ner till bryggan och ta några kast med våra fina små teleskopspön!