lördag 18 juni 2016

Vänner, baciller & hyresgäster

Då ska jag försöka mig på ett inlägg efter en veckas konvalescens!
Förra lördagen hade jag bjudit våra vänner Lena och Håkan på lite grillning. Orsaken var egentligen att mannen fyllde år på söndagen och jag hade mörkat ett litet överraskningsparty med att bjuda "bara" dem fast i själva verket dök dessutom våra dansvänner Lena och Mats oxå upp. Han blev väldigt förvånad!
Jag hade känt mig lite kraxig under dagen men jag klarade kvällen fast det blev ingen sångstund med den rösten!  Kvällen blev iaf väldigt lyckad och mannen glad i hatten!

Söndagen var meningen att svärisarna skulle komma på middag men då de båda är krassliga i olika sjukdomar så tyckte vi det var dumt att utsätta dem för våra baciller så vi sköt på det.
Söndagskvällen slog bacillerna till ordentligt och måndagen innebar helt sonika sjukskrivning.  Det blev värre och febern drog iväg och jag fick jätteont i halsen. 
Tisdagen fick jag läkartid och ett halsprov bekräftade halsfluss!
En kur kåvepenin fick jag och var ändå tillfreds då jag kände att det onda skulle vända ganska fort nu.

Jag fick i mej 2/3 doser på tisdagen och tog den första vid 9 - tiden onsdag morgon.  Efter ca 30 min började det klia i nacken.  Jag tänkte inte så mycket mer på det men reagerade sen på att det började klia i ansiktet och huvudet.
Jag gick in till badrummet och tittade i spegeln.  Stora utslag hade slagit upp i ansiktet,  på bröstet.
Jag ringde 1177 för rådgivning
. Fick vänta 30 minuter innan jag kom fram,  det är faktiskt inte ok!

Tjejen jag pratade med ställde massa frågor och sen bad hon mej se till att ytterdörren var upplåst. Under tiden svullnar mina tummar och fötter. Hon talade sedan om att jag skulle ringa 112 och att de skulle skicka en ambulans.
Nu lugnade det ner sej för på 112 tyckte de att jag skulle ta mig till närmaste vårdinrättning omgående. Ringde dottern som körde mig till akuten. Där tittade de lite snett på mej och menade på att om jag skulle sitta hos dom för att få ett nytt recept på annat penicillin skulle jag få vänta 11 timmar!  Bättre jag åkte till vårdcentralen! 
Jaha, så från ambulansfärd till att ingen tog emot kändes ju prioriterande!
Efter mycket om och men får jag en tid klockan 12 på vc. De är försenade så ca 12.30 kommer jag in. Afrikansk läkare,  hör inte vad han säger.  Han ger mej iaf kortisontabletter direkt och skickar nytt recept till apoteket.
Ytterligare en tur dit och tjejen bakom disken plockar fram mitt nya penicillin.  Hon ser dock lite fundersam och förklarar att dosen stämmer inte.  Doktorn har ordinerat 4 tabletter om dagen men det ska vara 8 timmar mellan doserna.... det går liksom inte ihop!
Hon ringer och får tag på läkaren som säger att han skrivit ut fel medicin.  Inte fel dos utan helt fel penicillin,  förtroendet växer....

Till sist får jag iaf en sort jag känner igen och åker hem för nya tag.
Redan dagen efter känns det bättre.  Mindre feber o lite bättre i halsen. Nu ska man ju inte vara så kartig och tro att man blir frisk bums för nu när halsflussen lättat har luftvägsinfektion och ögoninflammation gjort entré!  Halleluja! Dessa är ju uppenbarligen av virusart då medicinen inte biter på dem.
Men jag mår bättre. Dock ser jag ut som jag festat hårt!
Allt detta påminner om Lars Ekborgs monolog Eländes elände.  Hans slutar med hans lilla hund ( var det en tax?) Jockeman som får ett nytt ben.
Min monolog slutar med 2 små sädesärlor som byggt bo i foderhuset på gräsmattan  (Jockeman,  de ville väl bo i villa! ) när de är klara flyttar flugsnappeparet in och därinne ligger mor snappare nu och ruvar!

2 kommentarer:

  1. Ojojoj, vilken röra och ännu en gång bevisas det att man måste ha superkrafter för att orka vara sjuk. Tur att det blev rätt till sist och att du börjar må bättre. Bra att apotekspersonalen har koll när ingen annan har det.
    Stor kram och massor av kryapepp <3
    Som lite kuriosa kan jag berätta att flugsnapparna är kända för att köra bort andra fåglar från deras bo och sedan ta över. En ornitolog sa att flugsnapparhanen sitter och sjunger tills de andra fåglarna tröttnar och ger sig iväg ;)

    SvaraRadera
  2. Men stackare! Krya på dig. Kram

    SvaraRadera