tisdag 16 oktober 2018

Hyperteoros

Ja,  så heter den. Sjukdomen som gjort att jag känt mej helt under isen stundtals. Inte lätt att hålla isär hypotyreos och hyperteoros! Kan tycka det är ganska osmart att ha så liknade namn😏
Själv tog jag fel och så att jag hade hypotyreos tills någon på ett frågeforum talade om att det är hyperteoros jag lider av!
Spelar det någon roll kan man undra?
Ja, i mångt och mycket är det samma symptom men i hypo är det brist på sköldkörtelhormon och kroppen går på sparlåga. I hyper kör den järnet och det känns som att ha bubbelvatten i ådrorna emellanåt!
Stressad men trött och mitt minne! Jag har tappat mitt minne 🤪
Tur man kan skriva upp saker!
Min vilopuls pendlar mellan 70 och 90 och när jag jobbar är den sällan under 100.
Jag är remitterad till endokrinologen och det skulle inte ta så lång tid.
Sen får vi se vad de kommer fram till. Antingen funkar det med medicin eller så vill de helt enkelt se till att produktionen upphör för att sedan tillsätta hormonerna via tabletter. Det gör de antingen via operation eller genom att ge ett radioaktivt ämne som gör att den slutar fungera.
Jag vill ju helst att det ska bli så lite ingrepp som möjligt men samtidigt måste det bli bra för det här är jobbigt. Både fysiskt och psykiskt.
Just nu försöker jag med kosten att dämpa inflammationen i kroppen.
Just nu väntar en laxbit med goda tillbehör och sen iväg och tanka energi med en kör-övning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar