tisdag 9 oktober 2018

Lite under isen

Lite som rubriken säger,  under isen!
Ända sen i somras har jag känt mig lite off.  Det är svårt att beskriva känslan när den är lite odefinierad. Trött, håglös ja, inte trött så det hjälper att sova utan TRÖTT! Trött i huvudet,  svårt att fokusera,  glömmer hela tiden och har svårt att ta tag i saker. Känner mig nedstämd.
Har oxå klagat över stelhet,  onda knän, torra slemhinnor...you name it!
Allt kan förklaras i ett ord...TANT!
Eller övergångsåldern, klimakteriet.
När dessutom mensen har hoppat över 2 månader på raken så blev det mera realistiskt att förstå att det nog var så.

Men förra veckan kom ett par dagar då känslan av uppgivenhet kom över mig och jag bestämde mig för att ringa vårdcentralen.
Vi bestämde att jag skulle lämna lite prover till att börja med. Jag var där i torsdags och idag på eftermiddagen ringde syster Margareta 😊

Hon är en riktig hygglig syrra! Vi talade ganska länge första gången och hon lyssnade verkligen. Hon sa att hon skulle vara ledig på måndagen men lovade ringa mig på tisdagen med provsvaren vilket hon oxå gjorde.
Och nu var det så att mitt B12 värde var lågt och mitt sköldkörtel prov högt. Vad detta resulterar i får läkaren avgöra men de var i alla fall så pass låga att de garanterat påverkar mitt mående. Övriga prover var bra så det var skönt.
Ja, jag är inte glad åt att det är något fel men det är en lättnad att få bekräftat att jag faktiskt inte alls är på topp och det finns en medicinsk förklaring. Nu är det säkert så att jag både kan vara tant och ha problem med sköldkörteln! Men det som är lite lurigt är att det blir nästan samma symptom! Fördelen är att för de symtom som beror på sköldkörteln får man medicin och slipper en del av besvären.
Jag har inga farhågor i övrigt att gå in i klimakteriet,  tvärtom. Jag har sett fram emot att slippa mens, slippa preventivmedel osv. Vissa "besvär" kanske man får men förhoppningsvis inte så som jag mår nu!
Så nu får jag bara vänta på att doktorn återkopplar och dessutom har en lösning i sikte!

1 kommentar:

  1. Usch ja, det är kämpigt när allt händer och man kanske inte ser någon förklaring. Bra att du tog kontakt och vilken tur att du fick prata med en så bra person. När jag var i samma situation fick jag bara höra att klimakterienedstämdhet bara är en myt. B12 hör till det som kollas för mig pga min vegankost och eftersom kroppen inte producerar det ämnet själv. Hos mig är det inga problem men som jag förstår det kan brist på det också ge liknande symptom. Hoppas att det snart löser sig för din skull så att du slipper må så här.
    Stor kram

    SvaraRadera