fredag 16 augusti 2013

Myndigheter del 1

Nu ska jag ondgöra mej lite över myndigheter igen! Blir ofta så trött på hur segdraget allt ska vara. Dessutom har det ju varit semestertider och det betyder ju oftast inte snabbare turer...!
Väntade mej en utbetalning från a-kassan förra torsdagen. Summa på kontot 35 kr. Mindre kul då dessutom både kyl och frys ekade tomma. Mailade via hemsidan och frågade vad som stod på. Har ju fått utbetalningarna i tid sedan juni och hade skickat in alla kassakort i tid...
Jo, de ska ju ha in ett arbetsgivarintyg. Jag vikarierade ju i 3 dagar i juni när jag hade min praktik. Har beställt ett sådant från kommunen men som sagt, semestertider! Trodde inte de skulle hålla inne utbetalningarna för dessa papper men tydligen! Förra fredagen kom pappret och jag skickade in det. Väntade förhoppningsfullt på utbetalning denna vecka men när jag kollade på hemsidan så fanns ingen planerad utbetalning...
Tog luren och ringde. Jo, det var ju så att kommunen "glömt" att kryssa i en liten ruta om jag fortfarande var anställd eller om jag inte skulle få mer jobb...
Förklarade att jag bara jobbat på timmar och att jag skulle börja på måndag igen. Jo, det gick ju bra då, att kommunen ringde till dem och meddelade detta... så lägger jag in en utbetalning... Tack så mycket sa jag och tänkte att vad bra, då hinner jag få in den där räkningen som jag fått dispens för denna veckan ut...
Men, på hemsidan står "preliminär" utbetalning. Inget datum och inga pengar på kontot... Tungrott!
Augustifest är det med marknad.  Barnen får ju inte ett öre i bidrag heller över sommaren och en glass hade jag velat kosta på oss...!
Men, nu har jag gnällt av mej lite! Väntar nu in mannen och sen ska vi strosa runt bland allt folk och kommers! Pengarna kommer nog på måndag (hoppas!)

2 kommentarer:

  1. Jag har försökt kommentera tre gånger tidigare utan att lyckas men skam den som ger sig. Jag känner så väl igen detta från andras berättelser och till viss del från egen erfarenhet. Myndigheters motto måste vara: så omständigt som möjligt och mesta möjliga byråkrati. Sedan tar de bara för givet att alla klarar sig tills de krånglat färdigt. Jag håller verkligen tummarna för att det löst sig nu <3. Kram!

    SvaraRadera
  2. Tack snälla du! Ja, löst sej och löst sej. De har iaf skickat en utbetalningspecifikation. Med utbetalning den 22:e....! Varför ska det gå smidigt? Chansade och la in min sena räkning igår med förhoppning om pengar idag... får ändra betalningsdatum.
    Sen blir nästa elände när det inte kommer bli ngn lön förrän 25/9 och bara 2 veckors a-kassa. Men sen ska det väl vara snurr på skiten ;-)

    SvaraRadera